کشف 2 سگک طلا در یک مقبره

به گزارش مرجع مقالات، باستان شناسانی که در قزاقستان مشغول کاوش بودند دو شیء طلا را در یک مقبره 1500ساله کشف کردند که یکی از نخستین تصویرگری های به جای مانده از خانِ قوم گوک ترک ها محسوب می گردد.

کشف 2 سگک طلا در یک مقبره

زینولا ساماشف ـ باستان شناس مؤسسه باستان شناسی قزاقستان ـ که رهبری این کاوش را برعهده داشت، در ایمیلی به لایوساینس گفت: این پلاک های طلایی باشکوه، حاکمی به همراه تاجی بر سرش را نشان می دهد که روی یک تخت نشسته و خادمانش نیز او را احاطه نموده اند.

این اکتشافات در محوطه ای به نام Eleke Sazy به دست آمده، که در نزدیکی مرزهای دورافتاده شرقی قزاقستان با چین، مغولستان و سیبری روسیه واقع شده است.

در این مقبره قرن ششمی متعلق به گوک ترک ها، یک فرد اشراف زاده و احتمالا یک تگین یا شاهزاده دفن شده است. مقبره این فرد قرن هفتم میلادی به یک بنای یادبود مذهبی تبدیل شده است.

ساماشف ـ باستان شناس ـ معتقد است این شاهزاده به طایفه سلطنتی آشینا تعلق داشته است. طایفه آشینا بین قرن پنجم و هشتم میلادی، دو استان ترک را در استپ های اوراسیای مرکزی تأسیس کرد و در آن حکومت می کرد تا اینکه گروه ترک دیگری که به اویغور ها تبدل شد، سرزمین آن ها را فتح کرد.

دو پلاک سگک در اتاق مرکزی مقبره؛ جایی که جسد شاهزاده در آن سوزانده شده بود، کشف شدند. یکی از این پلاک ها در جریان سوزاندن جسد به شدت آسیب دیده است.

ابعاد این دو سگک حدود 1.5 اینچ (3.7 سانتی متر) است و به نظر می رسد که هر دو، نوعی از سگک کمربند هستند که از دو حفره ای که در کنار آن ها ایجاد شده است، به کمر وصل می شوند. ساماشف گفت که به نظر می رسد چنین سگک هایی نماد قدرت در جامعه ترک بوده باشند و ممکن است فردی که از آن استفاده می کرد، از جایگاه بالایی در جامعه برخوردار بوده باشد.

خان، در مرکز هر دو این سگگ ها درحالی به تصویر کشیده شده است که یک تاج مجلل بر سر دارد و روی تختی نشسته که به شکل دو اسب ساخته شده است.

معلوم نیست این سگک ها به وسیله تگینی که در مقبره دفن شده است، استفاده می شده یا خیر. ممکن است دستیاران او از این سگک ها استفاده نموده باشند و آن ها را در جریان سوزاندن جسد به عنوان بخشی از مراسم در مقبره رها نموده باشند.

منبع: گردشبان
انتشار: 14 دی 1402 بروزرسانی: 14 دی 1402 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 2291

به "کشف 2 سگک طلا در یک مقبره" امتیاز دهید

1 کاربر به "کشف 2 سگک طلا در یک مقبره" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف 2 سگک طلا در یک مقبره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید