جنگلهای دیزمار در قالب پرونده جنگلهای ارسباران در جلسات بعدی یونسکو مطرح خواهد شد

به گزارش مرجع مقالات، ایلنا/ براساس خبرهای منتشر شده، جنگلهای دیزمار در قالب پرونده جنگلهای ارسباران در جلسات بعدی یونسکو مطرح خواهد شد.

جنگلهای دیزمار در قالب پرونده جنگلهای ارسباران در جلسات بعدی یونسکو مطرح خواهد شد

علیرضا ایزدی (مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی) در شرح این مهم تاکید نمود: مقرر شد تا پرونده جنگلهای ارسباران جداگانه برای یونسکو ارسال گردد. جنگلهای دیزمار هم به واسطه اشتراکات بسیار از لحاظ پوشش جزء پرونده ارسباران خواهد آمد.

به گفته او، در آنالیز های یونسکو درخصوص جنگلهای دیزمار بر این مورد تاکید شد که این جنگلها از لحاظ مدیریتی و حفاظتی به وسیله ایران به خوبی اداره شده اند. در واقع یونسکو شرایط مدیریتی جنگل دیزمار را پذیرفتند و از لحاظ حفاظتی نیز براساس گزارش و بازدید میدانی، بازرس یونسکو خوشبختانه شرایط را خوب ارزیابی کردند و پذیرفتند که ایران در این بخشها خوب عمل کرد. از این رو، به نوعی اتفاق خوب افتاده که دیزمار را از پرونده کشور آذربایجان جدا کردند و گفتند که جنگلهای دیزمار این قابلیت را دارد که در قالب یک پرونده مستقل به واسطه اشتراکات فنی و پوشش گیاهی که با ارسباران دارد، بدون آنکه در قالب یک پرونده مستقل تعریف گردد و در نوبت قرار گیرد، می تواند در پرونده ارسباران قرار گیرد و در نشست بعدی مطرح گردد.

منطقه جنگلی دیزمار طی مصوبه شماره 349 شورای عالی محیط زیست به تاریخ 133 مهر سال 1390 به وسعت 68 هزار و 602 هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده به منطقه ها تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.

منطقه حفاظت شده دیزمار منطقه ای کوهستانی و جنگلی واقع در دهستانی به همین نام از توابع بخش خاروانا است که در حوزه استحفاظی شهرستانهای خداآفرین، ورزقان و جلفا در شمال استان آذربایجان شرقی واقع شده است.

در این منطقه 849 گونه گیاهی شناسایی شده که 76 گونه آن اندمیک (بومی) بوده و به علت تنوع تیپ اراضی (کوهستانی، کوهپایه ای و تپه ای) و زیستگاه آبی ارس و خشکی و بعلاوه شرایط پوشش گیاهی موجب تنوع و غنای زیستی در منطقه شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 26 شهریور 1402 بروزرسانی: 26 شهریور 1402 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 2278

به "جنگلهای دیزمار در قالب پرونده جنگلهای ارسباران در جلسات بعدی یونسکو مطرح خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگلهای دیزمار در قالب پرونده جنگلهای ارسباران در جلسات بعدی یونسکو مطرح خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید